Dag 17 - Reisverslag uit Firenze, Italië van René Molen - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Firenze, Italië van René Molen - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

04 Juni 2013 | Italië, Firenze

Voor het eerst sinds mijn vertrek uit Bedum, wat mij nog lang zal bijblijven trouwens word er niet gefietst. Ik ben in Florence en wil de hele dag een beetje rond kuieren. Ik moet ook wel rustig aan doen nu anders ben ik veel te vroeg in Rome. Toch word ik voor de wekker aan wakker die ik op 08.30 gezet had. Het harde matras van mijn best wel riante B&B is erg hard en werd afgelopen nacht tot 3 keer wakker omdat de spieren aan de zijkant van mijn benen zeer deden. Ze hebben gisteren wel 1760 hoogtemeters voor de kiezen gekregen in combi met de 118 km. Ik besluit dus maar op te staan en de wekker staat op 08.00. Ook wel een mooie tijd vind ik zelf. Ik douche me en ga ontbijten. Continentaal wel te verstaan. Zeer luxe al zeg ik het zelf. Na het ontbijt pak ik mijn tassen in en reken af. Ik kan hier maar een nacht hier blijven, maar er is een hotel op 50 mtr afstand die nog een kamer heeft. Omdat dit een hoop zoeken scheelt besluit ik dit aanbod aan te nemen. De gastvrouw escorteert mij erheen en check in. De kamer is nog niet klaar maar dat is geen punt. Ik zet mijn fiets binnen in een aparte ruimte en leg mijn tassen erbij. Zo, ik ben er klaar voor. In korte broek en t-shirt loop ik richting het centrum van Florence. Na 15 minuten kom ik bij Ponte Vecchio waar ik links afsla richting het Palazzo Pitti. Ik sluit aan in de korte rij, en koop een kaartje voor de Giardino di Boboli. Dit is een mooie Italiaanse tuin met beelden, fonteinen en cipressenlanen. De temperatuur is bijzonder aangenaam en er zijn nog weinig toeristen. Langzaam, want ik heb geen haast wandel ik een beetje rond en maak veel foto's.
Na de tuin begeef ik me weer richting het centrum. Ik kom langs de Duomo met zijn geweldige koepel. Ik ga niet naar binnen want heb dit vorig jaar al gezien.( erg mooi trouwens) ik zie de Battistero, Piazza della Signoria, en de Galleria degli Uffizi. De toeristen zijn als mieren op het centrum afgekomen en er is geen doorkomen meer aan. Ik besluit de kleine straatjes in te duiken en scharrel zo een beetje rond. In een klein zaakje scoor ik een mooi wit linnen overhemd. Het kost wat tijd want ik heb niet de doorsnee Italiaanse maat. Zo, eigenlijk moet ik ook nog een nieuwe spijkerbroek en zie wel of dit lukt. Alles moet natuurlijk wel in mijn fietstassen passen anders heb ik een probleem.
Rond de middag eet ik een lekkere maaltijd van bruschetta, pasta en koele witte wijn. Terwijl ik zit te eten aan het kleine tafeltje aan de ( voetgangers) straat zie ik een dame van het restaurant tegenover mij vergeefse pogingen doen om klanten naar binnen te lokken. Als ik mijn maaltijd op heb heeft ze geluk. Een grote groep jeugd van zo'n 12 mensen gaan onder haar zachte dwang naar binnen. Er verschijnt een grote glimlach op haar gezicht. Terwijl ik rondloop kom ik ongemerkt door de Kalverstraat van Florence, waar grote brede mannen de deur bewaken want de gewone toerist willen ze liever niet binnen hebben en geef ze eens ongelijk. Je moet er niet aan denken dat een bus Aziaten of zo, je Prada of Guzzi tas van 20.000 eutjes door alle handen laat gaan.
Uiteindelijk scoor ik ook nog de spijkerbroek en een leren riem.
Aan het eind van de middag loop ik rustig terug naar het hotel waar ik mij even opfris. Ik eet heerlijke tomaten in olie met basilicum die ik onderweg in een klein zaakje gekocht heb. Hier zal ik straks ook mijn avondeten ophalen denk ik bij mezelf.
Ik skype naar huis en type mijn verslag. Nog even en dan vallen mijn luikjes dicht, dus op tijd het mandje maar in. Morgen word er weer gefietst en geklommen richting Het middeleeuwse Siena
Ik zeg...ciau