Dag 9 - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van René Molen - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van René Molen - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

19 September 2016 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

We kunnen uitslapen! Onze geplande trip van vandaag begint pas om 12.30.
Per heli naar de gletsjer om daar een wandeling te maken onder leiding van een naar ik hoop ervaren gids.
Als we ons melden bij de balie krijgen we weer slecht nieuws. De bewolking is op die hoogte te dicht en de heli vliegt niet! Diverse scheldwoorden die ik hier niet noem passeren mijn mond.... Ten tweede male gaat een geplande vliegtuig niet door vanwege het weer. Jammer!
Tijd voor plan B want er is meer te doen en zien.
Het dorp waar we verblijven, Franz- Josef Glacier is een klein gehucht met een paar restaurantjes en verder motels, b& b's
en lodges.
Wel leuk hoor, maar klein. In de zomer zal het enorm druk zijn want alles draait om de gletsjers. Nu zien we enkele toeristen en het is heerlijk rustig.
We pakken de auto en hebben besloten om zelf maar naar de gletsjer te rijden en vanaf de parkeerplaats de wandeling van1.5 uur naar de Franz-Josef Glacier te maken.
Als we op de P aankomen waarschuwen borden ons voor allerlei grote gevaren. Nou dit beloofd wat.
Al lopende door een brede vallei waar het smeltwater om ons heen word verzameld, breekt de zon door en de temperatuur loopt op.
Oef, de eerste druppels zweet dienen zich aan.
De wandeling is mooi en we lopen door een bijzonder gebied.
De gletsjer waar we uiteindelijk voor komen te staan ligt op een behoorlijke afstand en vanwege de veiligheid mogen we niet verder. Desalniettemin is het een indrukwekkend tafereel.
Terug bij de auto besluiten we om een dorp terug te rijden, Fox Glacier. Daar schijnt ook een leuke wandeltocht te zijn van ca 1.5 uur rond Lake Mathesson.
De rit er naar toe is erg heuvelig en we zien een bord met de aanwijzing dat de weg de komende 16 km erg slingert... Nou dat klopt. Als ik Vera in de auto zou hebben gehad had ze meerdere zakjes volgek#*¥tst....
Gelukkig voor mij houd Liek het binnen. De wandeling is erg leuk en loopt rond het kleine meer waarin je de bergen kunt zien spiegelen als het niet waait. Het is onze dag niet en een bries verstoort het beeld.
Rond 17.00 rijden we terug en gaan eerst maar even tanken, want de westkust staat niet bekend om de grote hoeveelheid benzinepompen. De boetes schijnen ook niet mals te zijn als je zonder peut komt te zitten. Onze Nissan Lelijk is tot onze verrassing niet echt zuinig. Wat heet! Dorstig zelfs... Ja ja net als zijn berijders hoor ik sommigen denken.
de avondmaaltijd willen we nuttigen bij de plaatselijke Chinees. De mensen die we overdag het liefst mijden, zoeken we nu op.
De kaart buiten het etablissement geeft aan dat er voor ons redelijk onbekende gerechten op staan maar ach wat de boer niet kent....
De hut zit redelijk vol met oosterse figuren die bijna allemaal met hun telefoon bezig zijn. Beetje raar om te zien eigenlijk.
De gerechten die worden gebracht zijn stuk voor stuk heerlijk en niet duur. We krijgen het ook niet op. Terug in ons motel maak ik oploskoffie( jak) bij gebrek aan beter.
Morgen vervolgen we onze Roadtrip eerst een stuk noordwaarts om bij Greymouth af te buigen naar het oosten.
Het is wel een wat lange dag om te rijden maar vanwege tijdgebrek moet het maar zo.

Latersss

• 19 September 2016 - 13:54

Johannes:

Onbekende gerechten als?

Wat scheelt er aan jullie Nissan Ugly? En is brandstof daar niet veel goedkoper dan hier?

• 21 September 2016 - 22:25

Ugly Snol:

Ben zelf net terug van twee weken Antartica en ben gelijk in jullie reis gedoken om het 'op reis zijn gevoel' te rekken.Het blijft toch bijzonder ( voor een eenvoudig timmermannetje,1 meter en 80 cm denk ik, als het er geen 85 zijn) hoe jij alles weer zo op papier ( beeldscherm) zet en dat ik het gevoel heb daar met jullie mee te reizen. Geheel gratis nog wel, zonder last van dreinende kinderen. Jammer dat de heli naar de gletsjer niet door ging, dit is dus ook mij aan den neus voorbij gegaan. Normaliter ( hecto-liter,cents-liter etc. etc., hahaha, insiders weten waar dit over gaat) is bootje scheuren en van een brug afspringen niet mijn ding dus op eens zat ik hier lekker op de bank, raar hoor. Wat een land, wat klinkt dit prachtig allemaal.
    Ook heel goed dat jullie, toch gedaan hebben wat die stofzak in de winkel jullie aan rade om te doen, getuigt van niet stres, soepele mind en relax man/babe.

Ik kijk verlangend uit naar nieuw avontuur DikkieDik.

Ook een mooi To-Do dingetje voor de toekomst;
    Canada legt de hand aan de laatste paar kilometer van een fiets en wandelpad, is maar 24000 km (echt waar ) lang. Twee vingers in je neus, Liek drie (minder fiets ervaring).

Geniet, dan doe ik het ook (gratis)