Dag 10 - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van René Molen - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Hanmer Springs, Nieuw Zeeland van René Molen - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg René

20 September 2016 | Nieuw Zeeland, Hanmer Springs

De zon schijnt! Alweer! Wat een geluk. Tegelijkertijd horen we de helicopters af en aan vliegen naar de gletsjer. Maar niet voor ons want we hebben best wel een lange trip voor de boeg.
Na het ontbijt die we zelf verzorgen gaan we onderweg over highway 6 via Whataroa en Hari- Hari en mooie meren als lake mapourika en lake wahapo. Prachtig als we zien dat er geen rimpeling in het water is en het water de weerspiegeling van de bomen en lucht weergeeft. Wegen als The great Glacier highwayen The Great Coast Road rijden we af.
Rond de klok van 11.00 stoppen we in Hokitika voor koffie met wat lekkers. We besluiten om tegenover de plek waar we koffie drinken een cd te kopen want het ontvangst in onze auto is belabberd. Waarschijnlijk door de vele bergen waar we door en over heen rijden.
Als we de winkel binnenlopen ontwaren we gelijk de vergane glorie. Een berg stof achter de counter komt in beweging en begint te praten...huhhh? Ahhh het is de eigenaar. Zeer vriendelijk helpt hij ons en we zoeken door de verzameling cd's die in de vorige eeuw hypermodern waren.
We kiezen er twee en tikken 40 dollar af... Zo het pensioen is nu voldoende aangevuld lijkt me.
Als tip krijgen we mee dat we eigenlijk een stuk door moeten rijden en de pancake rocks en blowholes moeten zien. Dit ligt echter behoorlijk uit de richting die we willen nemen. We nemen het in overweging. Ook vraag ik of de man mijn leesbril wil herstellen. Hij doet reparaties aan gitaren en het kleine schroefje van mijn bril aandraaien moet ook wel lukken. Nou... Als het kleine schroefje en een poot van mijn leesbril over de counter rollen krijg ik het gevoel dat dit wel eens heeeeeel lang kan gaan duren.
Met de stoppels op mijn kin loop ik weer de zaak uit, maar met gerepareerde bril...hulde! Ik had het bijna opgegeven.
Ons besluit ligt vast. We nemen de tip van de berg stof aan en zetten koers richting The Pancake Rocks.
Man wat is het land mooi! En wat een mooie natuur! En wat een vriendelijke mensen..!! Dit verveelt niet, als ook het gebrek aan troep langs de weg die je in Europa zoveel ziet. Gewoon schoon en netjes!
De rocks en blowholes zijn adembenemend. De hele rit is gewoonweg weer prachtig. Zulke woorden gebruik ik veel maar het is gewoon zo. De kust langs dit stuk Tasman Sea is perfect en we passeren een bord waar onze wenkbrauwen van gaan fronzen... Pas op voor overstekende pinguïns .... Hahaha niet te geloven dit!
We rijden de driehoek Greymouth Westport, Reefton via statehighway 7 en de Lewis pass naar Hanmer Springs.
Hier hebben we een overnachting geboekt en hopen lekker bij te komen in thermale baden,althans dat staat in de folder.
Ons plekje ligt recht tegenover de ingang van de baden., zo'n 80 meter lopen. Via de receptie krijgen we gratis badlakens en huppen met een zwembroek onder de arm naar de overkant.
We kleden ons om en stappen in het eerste de beste warme bron. Ohhhhh wat waren wij hier aan toe zeg... Vandaag hebben we 490 kilometer gereden maar met een zeer laag gemiddelde en alleen maar berg wegen met ontelbaar veel bochten.
Dit rijd zeer vermoeiend maar ik ben het zo vergeten in het warme water.
Na het baden eten we een lekkere maaltijd en stappen rozig onze kamer weer binnen.
Tijd om te gaan slapen!

• 20 September 2016 - 17:42

Eddy Buisman:

Zo'n tocht zou je toch mogen fietsen.. Met alle tijd van de wereld. Ik kan niet wachten.

• 20 September 2016 - 21:17

Janny:

Ziet er weer fantastisch uit.